Vyhodnocení podmínek pro získání zvláštního dlouhodobého pobytu
Ve svém uživatelském účtu na Informačním portálu pro cizince najdete informace, zda jste splnili či nesplnili podmínky pro registraci k získání zvláštního dlouhodobého pobytu.
Podmínky jsou rozděleny do příslušných kategorií barevně:

Pokud ve vašem případě dojde ke splnění/částečnému splnění podmínek (zelená/žlutá barva), bude vám umožněno pokračovat dále k registraci a rezervaci termínu návštěvy pracoviště. Informace k registraci a rezervaci termínu naleznete na samostatné stránce.
Kategorie vyhodnocení podmínek
1. Nepřetržitost pobytu po dobu dvou let k rozhodnému datu
- minimálně od 1. 4. 2023 do 31. 3. 2025 jste byli nepřetržitě držiteli dočasné ochrany
- nevztahuje se na děti mladší 18 let, u těchto osob bude podmínka vyznačena šedou barvou, protože se nehodnotí
- gestor: Ministerstvo vnitra
2. Nepřetržitost pobytu od 1. 4. 2025
- hodnotí se pro všechny členy společné domácnosti (i děti mladší 18 let)
- je kontrolována znovu i před návštěvou pracoviště Ministerstva vnitra a výdejem biometrické karty povolení k pobytu
- gestor: Ministerstvo vnitra
3. Nepřetržitost zdravotního pojištění po dobu dvou let k rozhodnému datu
- je počítána od 1. 4. 2023 do 31. 3. 2025
- gestor: zdravotní pojišťovna, u které jste registrováni
4. Bezdlužnost na zdravotním pojištění k rozhodnému datu 31. 3. 2025
- gestor: zdravotní pojišťovna, u které jste registrováni
5. Ekonomická nezávislost – společné příjmy
- gestor:
6. Ekonomická nezávislost – nepobírání humanitární dávky od 1. 10. 2024 do 31. 3. 2025
- gestor: Ministerstvo práce a sociálních věcí
7. Plnění školní docházky
- hodnoceno jen u osob, které ve školním roce 2023/24 dosáhly 6 až 14 let
- doklad o plnění školní docházky je nutné předložit při návštěvě pracoviště Ministerstva vnitra
- v případě, že osoba neplní povinnou školní docházku, je nutné doložit, z jakého důvodu ji neplní – tím může být schválená žádost o odkladu povinné školní docházky a neplnění povinné školní docházky z důvodu speciálních potřeb dítěte
Nesplnění podmínek
Pokud jste nesplnili podmínky, registrace ke zvláštnímu dlouhodobému pobytu není možná.
V případě, kdy bude v systému některá z podmínek vyhodnocena jako nesplněná (červenou barvou), a jste si jisti, že jste konkrétní podmínku splnili, je nutné kontaktovat přímo příslušného gestora, který splnění podmínky zkontroluje a následně informuje Ministerstvo vnitra. Před samotným kontaktováním se ujistěte, že danou podmínku skutečně splňujete.
Pokud se po samostatné kontrole domníváte, že došlo k chybnému vyhodnocení, kontaktujte příslušného gestora podle podmínek uvedených níže.
Pokud se domníváte, že bylo vyhodnoceno špatně více podmínek, které spadají pod různé gestory, je potřeba kontaktovat každého gestora samostatně.
Jak si samostatně ověřit data poskytnutá jednotlivými gestory?
Pokud chcete žádat o opětovné zaslání dat, nejdříve zkontrolujte, zda opravdu splňujete danou podmínku. Kontrolu proveďte následujícími způsoby.
Nepřetržitost pobytu po dobu dvou let k 31. 3. 2025
Ke dni 31. 3. 2025 musíte mít nepřetržitě platnou dočasnou ochranu minimálně 2 roky. Tato podmínka se počítá od data udělení první dočasné ochrany. Datum naleznete na prvním vízovém štítku nebo razítku (kód D/DO/667,8,9 nebo D/VS/U). V případě, že vám byla udělena opakovaná dočasná ochrana (kód D/DO/767,8,9), počítá se váš nepřetržitý pobyt od data platnosti tohoto vízového štítku.
Nepřetržitost pobytu od 1. 4. 2025
Pokud dle portálu podmínku nesplňujete, ujistěte se, že od 1. 4. 2025 máte nepřetržitě platnou dočasnou ochranu. Dočasná ochrana vám mohla zaniknout, pokud jste například:
- neprovedli online registraci k prodloužení v roce 2025. Zkontrolujte si, jestli máte potvrzení o provedení registrace v záložce dočasná ochrana ve svém uživatelském účtu.
- obdrželi pobytové oprávnění delší než 90 dnů v jiném státě
- požádali nebo obdrželi dočasnou ochranu nebo mezinárodní ochranu v jiném státě
- vaše místo bydliště bylo více než 90 dní registrováno na adrese pracoviště Ministerstva vnitra. Pokud se tak stalo, byla vám zaslána notifikace na váš e-mail. Provedení změn lze kontrolovat i na Portálu občana.
Nepřetržitost zdravotního pojištění po dobu dvou let k 31. 3. 2025
Pokud dle portálu podmínku nesplňujete, ujistěte se že, k přerušení pojištění nemohlo dojít např. z důvodu zrušení dočasné ochrany nebo v případě, kdy jste se z pojištění odhlásili z důvodu vycestování z ČR. K pojištění se nelze přihlásit zpětně ani ušlé období doplatit.
Pokud jste registrováni u VZP, splnění této podmínky si můžete zkontrolovat elektronicky prostřednictvím portálu pro pojištěnce Moje VZP. Přihlásit se na portál je možné prostřednictvím elektronické identity (např. NIA ID).
Bezdlužnost na zdravotním pojištění k 31. 3. 2025
Pokud dle portálu podmínku nesplňujete, ujistěte se, že jste se nahlásili vaši zdravotní pojišťovně po uplynutí doby, kdy za vás zdravotní pojištění platil stát (90-150 dní po udělení první dočasné ochrany).
Dluhy také mohly vzniknout, pokud patříte do kategorie samoplátce (např. osoba samostatně výdělečně činná, nezaměstnaný mimo evidenci Úřadu práce) a pojištění jste sami neplatili. Více informací o formách placení pojištění zde.
Pokud nesplňujete podmínku bezdlužnosti jako zaměstnanec, kontaktujte svého zaměstnavatele a ujistěte se, že plnil svou zákonnou povinnost a hradil za vás zdravotní pojištění.
Doplacením dluhu už podmínku dodatečně splnit nelze.
Pokud jste registrování u VZP, splnění této podmínky si můžete zkontrolovat elektronicky prostřednictvím portálu pro pojištěnce Moje VZP. Přihlásit se na portál je možné prostřednictvím elektronické identity (např. NIA ID).
Ekonomická nezávislost – společné příjmy
Pokud dle portálu podmínku nesplňujete, ujistěte se, že váš úhrnný roční příjem za rok 2024 dosahoval minimálně 440 000 Kč + 110 000 Kč za každou další osobu ve společné domácnosti.
Pokud jste podávali daňové přiznání sami, posuzovaný příjem najdete v řádku 42 standardního formuláře daňového přiznání. Kontrola je možná také prostřednictvím portálu Moje daně(návod zde).
Pokud za vás žádost o roční zúčtování daně podával zaměstnavatel, přihlaste se do e-portálu České správy sociálního zabezpečení pomocní nástrojů elektronické identity (například NIA ID). Po přihlášení na ePortál je nutné v online službách pro pojištěnce zvolit službu Náhled na evidenční listy důchodového pojištění od roku 2004. Zde je možné zkontrolovat vyměřovací základy na všech evidenčních listech důchodového pojištění za požadovaný rok 2024 (návod zde).
Ekonomická nezávislost – nepobírání humanitární dávky od 1. 10. 2024 do 31. 3. 2025
Pokud dle portálu podmínku nesplňujete, ujistěte se, že jste v daném období dávku nepobírali vy, nebo některý z členů společné domácnosti. To lze ověřit na webu MPSV, případně si zkontrolujte příchozí platby na vašem účtu.
Žádosti o prověření správnosti dat na jednotlivé gestory
Žádost zašlete výhradně pouze danému gestorovi podle níže uvedených podmínek.
Pokud nesplňujete podmínky nepřetržitostí pobytů (gestor Ministerstvo vnitra) i další podmínky, kontaktujte nejprve Ministerstvo vnitra s žádostí o prověření správnosti dat nepřetržitostí pobytů. Bez splnění této podmínky nemá smysl se obracet na další gestory.
Pokud gestor shledá, že původní data předaná Ministerstvu vnitra obsahují chybu, předá opravená data Ministerstvu vnitra. Jako žadatelé Ministerstvu vnitra nedokládáte žádné dokumenty, které jste obdrželi od zdravotní pojišťovny, Generálního finančního ředitelství nebo jiného gestora.
Přehodnocení dané podmínky probíhá pouze na základě dat, která Ministerstvo vnitra obdrží od příslušného gestora. Informace k jednotlivým podmínkám budou aktualizovány ve vašem uživatelském účtu a bude vám zaslána notifikace na vaší e-mailovou adresu. Informace jsou v systému aktualizovány vždy k 15. a 30. dni v měsíci.
Kontrolujte si proto vaši e-mailovou adresu a váš uživatelský profil.
Ministerstvo vnitra
- Žádost o reklamaci nepřetržitosti pobytu zasílejte pouze prostřednictvím daného formuláře na e-mail ukrajina@mv.gov.cz. Do předmětu e-mailu napište Žádost o prověření správnosti dat ZDP OAMP MV. Upozorňujeme, že toto je jediný způsob, jakým lze žádat o prověření dat, pracoviště Ministerstva vnitra nebudou takové žádosti přijímat.
Zdravotní pojišťovny
- Pokud jste registrováni u VZP, reklamace splnění podmínek je možná pouze osobně na pobočce zdravotní pojišťovny. Je nutné mít s sebou vyplněný formulář žádosti o prověření správnosti dat, který je dostupný zde. Pro podání reklamace na pobočce je nutné se objednat online zde.
- Pokud jste registrováni u OZP, zašlete žádost o reklamaci splnění podmínek na e-mailovou adresu registration@ozp.cz. Další informace budou zveřejněny na webových stránkách OZP.
- Pokud jste registrováni u Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra ČR, zašlete žádost o reklamaci na e-mailovou adresu ukrajina@zpmvcr.cz. V e-mailu je nutné uvést následující údaje: jméno, příjmení, datum narození a číslo pojištěnce. Je také třeba uvést, jaká podmínka nebyla v oblasti veřejného zdravotního pojištění splněna a důvod, proč se osoba domnívá, že podmínku/ky splňuje.
Generální finanční ředitelství
- V případě, že jste zkontrolovali příjem v řádku 42 standardního daňové přiznání a váš příjem je vyšší (případně váš příjem po kontrole přesahuje požadovanou částku společně s příjmy dalších posuzovaných osob), kontaktujte Generální finanční ředitelství na e-mailovou adresu podatelna@fs.gov.cz, nebo datovou schránku – ID p9iwj4f.
- V e-mailu je nutné uvést následující identifikační údaje žadatele: jméno, příjmení, rodné příjmení, datum narození, rodné číslo (v případě, že bylo přiděleno), č. ID daňového poplatníka (přidělené FÚ), číslo pasu, číslo vízového štítku.
- Mimo identifikační údaje uveďte v e-mailu/datové zprávě následující formulaci: Žádám dle § 7s odst. 4 zák. č. 65/2022 Sb., v platném znění, o kontrolu údajů předaných Ministerstvu vnitra a následně o jejich opětovné předání Ministerstvu vnitra, v případě evidování změny stavu při kontrole.
Česká správa sociálního zabezpečení
- V případě, že zobrazené údaje na ePortálu České správy sociálního zabezpečení nesouhlasí nebo některý evidenční list důchodového pojištění za rok 2024 chybí, kontaktujte ČSSZ na e-mailové adrese eldpreklamace.pobyt@cssz.cz
- V e-mailu je nutné uvést následující identifikační údaje žadatele: jméno, příjmení, rodné příjmení, datum narození, rodné číslo (v případě, že bylo přiděleno) nebo evidenční číslo pojištěnce (přidělené ČSSZ), číslo pasu, číslo vízového štítku. Dále je nutné uvést: název zaměstnavatele, IČ zaměstnavatele a datum od – do trvání pojistného vztahu.
Ministerstvo práce a sociálních věcí
- Žádost o reklamaci splnění podmínek zasílejte na e-mailovou adresu Reklamace_HUD@mpsv.cz. V e-mailu uveďte identifikační údaje žadatele: jméno, příjmení, datum narození, číslo pasu a číslo vízového štítku.